top of page

ההצגה הכי טובה

 

אפילו התכניות הכי מדויקות לעיתים יוצאות מאיזון לכיוונים מפתיעים אליהם לא תמיד אנחנו מוכנים. בעזרת יכולות אלתור משופשפות ממש כמו שחקני תיאטרון או נגני ג'אז ניתן להגיע לרמות אלתור שיוכלו לעזור לנו מול סיטואציות  שמשתנות שאנו חווים  באופן יומיומי.



אבל מה זה בכלל אימפרוביזציה? לנסות להסביר למישהו מה זאת אימפרוביזציה זה בערך כמו להסביר איך לרכב על אופניים. כי בעצם החוויה של רכיבה על אופניים שונה לגמרי מההסבר. אימפרוביזציה מכילה בתוכה את הכשרונות והיכולות האישיות, הקבוצתיות והארגוניות לעמוד מול שינוי, לחשוב ולהגיב בצורה יעילה תחת לחץ.

יסודות האימפרוביזציה נשלטים ע"י חוקים הדורשים מהמשתתפים לקבל ולשתף פעולה אחד עם השני, להקשיב בצורה פעילה ולבצע פעולות שבאופן מתמשך יתמכו בחברי הקבוצה דבר שיוביל להצלחת המשימה.

להצלחת משימות האלתור יש צורך בכך שמשתתפי הקבוצה יתקשרו אחד עם השני בצורה אופטימלית, יקבלו את הרעיונות שעפים לאויר ויבנו עליהם תוך שמירה על גמישות.  רק בצורה הזאת כל משתתף יוכל לזכות לממש את הכשרון פוטנציאלי שחבוי בו.



 

כשנחשפים לסדנאות אימפרוביזציה ולכלים הדרושים לאלתור, כגון: לקיחת סיכונים, קבלת רעיונות מהסביבה, חקירת הרעיונות וקידומם קדימה, ניתן לגלות שאלה בדיוק אותם כלים בהם עובדים משתמשים בעולם העסקים, אותו כיוון של פיתוח רעיונות תחת לחץ.
אם מנהלים וארגונים אינם יכולים לחשוב בבהירות תחת לחץ, לבנות רעיונות, להתמודד מול הערכות מצב וחשיבה יצירתית, ההישרדות/ההצלחה שלהם תעמוד בספק.

רוב האנשים אינם חושבים על איך הם יוכלו לאלתר בצורה יותר טובה בעבודה, אלא היו רוצים לראות את העובדים שלהם משתפים ברעיונות שלהם אחד את השני. הבעיה בשיתוף מידע הינה בדרך כלל הפחד מלהישפט על רעיונות שיתפסו כפחות איכותיים או מטופשים.



על מנת לשבור את החסמים ולייצר רעיונות חדשים נסו את התרגיל הבא, הנקרא "חדר פרסום". כל מי שמשתתף בתרגיל הינו חלק מחברת פרסום. המטרה הראשית היא לצאת למסע פרסום עבור מוצר פיקטיבי (הכי פשוט לקחת מוצר קיים ולהשתמש בו למטרה אחרת, לדוגמא: דלק לשתיה – כמובן עם היתרונות הרבים שמקבלים מכך). לאחר בחירת המוצר על הקבוצה לייצר סלוגן, יחסי ציבור, פרסומת וג'ינגל.

טרום התרגיל יש לסכם עם כולם לא לחסום רעיונות של אחרים, ויתרה מכך יש לקבל את הרעיונות שעולים ולפתח אותם יחד, ולא משנה כמה מוזר הרעיון. יש לשים לב למשתתפים השקטים שאינם מעלים רעיונות ולגרום להם לזרוק רעיונות, ברוב המקרים הרעיונות נמצאים בראש שלהם, אך הפחד לטעות עוצר אותם. יש להסביר כי אין דבר כזה לטעות. במקרה בו רמת השיתוף מוכרזת כנמוכה יש לעורר את התרגיל ע"י שינוי החלוקה לזוגות, מצב מאיים פחות שיגביר את הנכונות של המשתתפים להעלות את רעיונותיהם.



לאחר מכן יש לשבת עם חברי הקבוצה ולבחון יחד איתם מה הם הרגישו, האם הרעיונות שלהם התקבלו? האם היו להם עוד רעיונות שלא עלו? הדיון שאחרי יכול לעזור לקבוצה להתבונן מהצד בדרך ההתנהלות שלה ולחשוב על דרכים לשפרה.

אימפרוביזציה דורשת לא מעט נטילת סיכונים, דבר שגורר אחריו את האפשרות של ביצוע טעויות. כשאתה מוכן לקבל כשלון, אתה מרשה לעצמך לפתוח את הדלת ליצירה טובה יותר.

 

 
אתה חייב לסמוך על עצמך ולקבל את האפשרות של ליפול מידי פעם. ללא הביטחון הזה לא יהיה ניתן לקחת סיכונים שיוכלו לקחת אותך או את הארגון למקומות אליהם היית רוצה לכוון.

חשוב על כך שהחיים הם אימפרוביזציה אחת גדולה, זאת הופעה, עלה לבמה ותן את ההצגה הכי טובה שאתה יכול כך שתהיה גאה בה, היה מוכן לקחת סיכונים, הקשב וקבל את הרעיונות העולים מסביבך והאמן בעצמך שאתה יודע מה צריך לעשות – עכשיו קום ועשה את זה.

 

bottom of page